در دوام افغانی‌سازی امور خط آهن؛ قرارداد حمایت تخنیکی با شرکت منصور فاتح امضاء شد!

Sayed Zaher Mo…
دوشنبه ۱۴۰۱/۹/۱۴ - ۱۹:۳۶
امضای قرارداد

امروز دوشنبه قرارداد حمایت تخنیکی خط آهن حیرتان – مزارشریف میان اداره خط آهن افغانستان و شرکت حفظ و مراقبت خط آهن و لوکوموتیو منصور فاتح در حضور داشت رهبری اداره امور ا.ا.ا و نمایندگان رسانه‌ها طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت امضاء شد.

در مراسمی که به همین مناسبت ترتیب داده شده بود، بعد از تلاوت آیاتی چند از قرآن‌کریم شیخ نورالحق انور؛ رئیس عمومی اداره امور ا.ا سخنرانی کرد. آقای انور گفت: جهت تعمیل احکام شماره ۶۴ و ۶۴۷ مقام عالی ریاست الوزراء ا.ا.ا هیئت مشترک ادارات امارتی تشکیل شد، که اینک این پروسه مهم موفق شده و امروز قرارداد آن امضاء می‌شود که از سعی و تلاش اداره خط آهن سپاسگذاری می‌کنیم.

نورالحق انور


در دوام این نشست خبری ملا بخت‌الرحمن شرافت سرپرست اداره خط آهن افغانستان در مورد خط آهن حیرتان – مزارشریف معلومات عمومی ارائه کرده، در مورد زیان‌های قرارداد قبلی و مفیدیت‌ها، منافع و شرایط قرارداد که اکنون امضاء شد؛ صحبت کرد. آقای شرافت گفت: قرارداد قبلی در تضاد با منافع کشور بود، زیرا به اساس قرارداد قبلی به شرکت قراردادی سالانه در حدود ۱۵ میلیون دالر امریکایی پرداخت می‌شد، که ارزش قرارداد کنونی سالانه حدود ۴ میلیون دالر امریکایی است. ضمناً به شرکت منصور فاتح شرط گذاشته شده است که طی ۲ سال آینده تمام ظرفیت موجود خود را به انجنیران افغانی منتقل کند.

ملا بخت الرحمن شرافت


در دوام نشست آقای بیسن بای مخانوف؛ معاون شرکت نیز سخنرانی کرد، وی گفت: این‌که اداره خط اهن افغانستان جدیدالتأسیس است، سعی می‌ورزیم انجنیران افغانی را با ظرفیت بالا آموزش دهیم تا بتواند تا ۲ سال دیگر تمام امور خط آهن را خودشان انجام داده بتواند.

در بخش دیگر این نشست قرارداد مذکور که ارزش ماهوار آن ۳۴۸۹۸۶ دالر امریکایی است و مدت اعتبار آن ۲ سال است، از سوی سرپرست اداره خط آهن افغانستان و معاون شرکت منصور فاتح امضاء شده و از سوی رئیس اداره امور ا.ا.ا نیز بحیث تسهیل کننده امضاء شد.

بیسن بای مخانوف


این قرارداد به اساس تعهدی که رهبری اداره خط آهن در مورد افغانی‌سازی امور خط آهن کرده بود به امضاء رسید. با امضاء این قرارداد پروسه مدیریت امور خط آهن حیرتان – مزارشریف تماماً افغانی شده و شرکت قراردادی صرف در بخش تخنیکی که تدارک لوکوموتیو و یک عده متخصص تخنیکی خط آهن است، ارایه خدمات می‌نماید.

این قرارداد برای کشور منافع زیادی دارد که از آن جمله می‌توان از کاهش فوق‌العاده قیمت قرارداد، افزایش ارایه و ساحه خدمات، انتقال ظرفیت و تخصص به کدرهای افغان و فراهم‌سازی زمینه کار عملی و در کل از افغانی شدن مدیریت این پروسه یادآوری کرد.

مرکز رسانه ها


قابل یادآوری‌ست که قرارداد عملیات انتقالات و حفظ و مراقبت خط آهن حیرتان – مزارشریف از نزدیک به ۱۱ سال با یک کمپنی ازبکستانی بود که با سعی و تلاش دوامدار اداره خط آهن افغانستان و حمایت ویژه رهبری ا.ا با هماهنگی ادارات امارتی امور این پروژه افغانی شده و شرکت قراردادی جدید صرف لوکوموتیو و متخصصین را در اختیار اداره خط آهن قرار می‌دهد.

اداره خط آهن افغانستان

آمریت نشرات

۱۴/۰۹/۱۴۰۱ هـ.ش.

 

آخرین خبرها و گزارش‌ها

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۱/۷ - ۱۳:۳۶
Background image

در برج حوت از طریق خط آهن (۳۵۸۷۳۹) متریک تُن انتقالات صورت گرفته است

از آغاز الی ختم برج حوت ۱۴۰۲ هـ.ش. از طریق خط آهن افغانستان (۳۵۸۷۳۹متریک تُن انتقالات صورت گرفته است.

در این میان از طریق خط آهن حیرتان (۲۹۵۰۳۳تُن، خط آهن آقینه (۲۵۶۹۹تُن و خط. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۶ - ۱۴:۱۸
Background image

هفته گذشته از طریق خط آهن (۸۷۴۴۵) متریک تُن انتقالات صورت گرفته است

در هفته گذشته از تاریخ (۲۴ حوت ۱۴۰۲ هـ.ش. الی ۲ حمل ۱۴۰۳هـ.ش.) از طریق خطوط آهن افغانستان (۸۷۴۴۵) متریک تُن انتقالات صورت گرفته است.

در این میان از طریق خط آهن حیرتان (۷۰۸۸۳) تُن، خط. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۱ - ۱۱:۳۱
Background image

در چارچوب نشست توانمندسازی اقتصادی در بلخ نشستی پیرامون توسعه خط آهن نیز برگزار شد

به تاریخ 28 ماه حوت، نشست مقامات عالی رتبه مشترک اقتصادی افغانستان و ازبکستان در بندر حیرتان ولایت بلخ برگزار شد.

در این نشست همه جانبه مسوولین و مقامات عالی رتبه افغانستان و ازبکستان. . .

BACK TO NEWS