زندگی نامه محترم ولی‌خان شبگیر؛ رییس عمومی اداره خط آهن افغانستان

رئیس عمومی

محترم ولى‌خان شبگیر در سال ١٣٦٥ هـ ش در ولايت پکتيا به دنيا آمد. تحصیلات ابتدایی تا صنف دهم را در زادگاه خویش فرا گرفت و در سال ۱۳۸۳ از ليسه عالى خوشحال خان کابل باکسب درجه اول فارغ، گردید.

آقای شبگیر از طریق بورسیه دولتی به پوهنتون لکهنوی هند راه پیدا کرد و تحصیلات دوره‌ی لیسانس خویش را در رشته اقتصاد در آن پوهنتون به پایان رساند و به‌عنوان محصل شایسته و کسب درجه اول، فارغ گردید.

نامبرده با بازگشت به کشور و پس از مدتی انجام خدمت، برای ادامه تحصيلات عالی عازم کشور آستراليا گردیده و در بخش‌هاى اقتصاد  تجارتى و مديريت پروژه‌ها، در پوهنتون ملى آن کشور برنامه ماسترى را به اتمام رساند.

آقاى شبگیر به‌عنوان مشاور در وزارت‌هاى ماليه، معارف، صنعت و تجارت و ریيس پلان وپاليسى در وزارت احیا و انکشاف دهات ايفاى وظايف نموده است.

از اواخر سال ١٣٩٥ تا جوزای ۱۴۰۰ مسوولیت رياست تعقيب فرامين، احکام، هدايت و تعهدات مقام عالى رياست جمهورى را به عهده داشت که بیشتر از ۲۰ هزار هدایات خاص جلالتمآب جمهور رئیس را غرض اجراآت درست و به موقع تعقیب نموده است.

وی براى مدتی سمت معاونیت حکومتداری و برنامه‌های رياست دفتر مقام عالى رياست جمهوري را نيز برعهده داشت و در کنار مسووليت رياست تعقيب هدايات مقام عالى رياست جمهورى، وظایف رياست دارالانشاى بورد عالى تصميم‌گيري نهاد رياست جمهورى را  نيز به پیش‌برده است.

نظر به شایستگی و موفقیت‌های ایشان، به اساس فرمان شماره ۵۰ مورخ ۱۵ جوزای ۱۴۰۰ مقام عالی ریاست جمهوری، وی در بست خارج رتبه به‌حیث رییس عمومی اداره خط آهن افغانستان و با عضویت ایشان در جلسات شورای عالی اقتصادی، تقرر حاصل کرد.