توسعه و نگهداری تأسیسات خط‌آهن‌آقینه

Sayed Zaher Mo…
سه‌شنبه ۱۴۰۰/۳/۱۱ - ۱۳:۱۵
ARA

خط آهن آقینه، افغانستان را به شبکه خط آهن بین‌المللی کشور ترکمنستان متصل کرده و در حال حاضری یکی از مسیرهای مهم تجارتی و ترانزیتی افغانستان با کشورهای منطقه می‌باشد.

چنانچه، روزانه هزاران تُن اموال تجارتی، مشمول مواد غذایی، نفتی، ساختمانی، تولیدات و محصولات زراعتی، از طریق این خط آهن میان افغانستان و کشورهای مختلف آسیایی انتقال می‌یابد.

این پروژه در سال ۱۳۹۵ به طول ۶ کیلومتر از سوی کشور ترکمنستان ساخته و توسط روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان افتتاح و به بهره‌برداری سپرده شد.

نظر به اهمیت اقتصادی و اتصالی این پروژه، طی سال‌های اخیر، اداره خط آهن افغانستان آن را توسعه داده، به‌شمول احداث ۱۰ کیلومتر خط آهن فرعی، امکانات و تأسیسات تخلیه و بارگیری را در ایستگاه آقینه، فراهم نمود.

توسعه


در سال گذشته،۳۰ کیلومتر خط جدید (خط آهن آقینه اندخوی) نیز از بودجه انکشافی اداره خط آهن، در امتداد این پروژه احداث شد که بندر آقینه را به شهر اندخوی ولایت فاریاب وصل کرده است.

هم‌چنان، ایستگاه خط آهن آقینه در سال‌های اخیر توسعه داده شده و ایستگاه خط آهن اندخوی نیز در حال ساخت است که با تکمیل آن ظرفیت تخلیه‌وبارگیری و امکانات انتقالات از این مسیر افزایش چشم‌گیر می‌یابد.

بهره‌برداری از خط آهن افغانستان ترکمنستان، امکان حمل و نقل منطقه‌ای را افزایش داده و برای ایجاد هماهنگی در شبکه‌های ترانسپورتی منطقه، اروپا و آسیا دارای اهمیت است.

بهره‌برداری معیاری و مؤثر از پروژه‌های خط آهن که شامل تاسیسات زیربنایی، ایستگاه‌ها، ساختمان‌های انجنیری و تاسیسات تخلیه و بارگیری است، نیازمند حفظ و مراقبت دوامدار و منظم می‌باشد.

توسعه


از این‌رو، تیم تخنیکی اداره خط آهن مطابق پلان ریخته شده، از شروع افتتاح پروژه، به‌گونه روزانه، هفته‌وار و ماهوار از این پروژه حفظ و مراقبت کرده و زمینه سیر و حرکت مصون و بدون سکتگی قطار‌های خط آهن را، فراهم کرده است.

این اداره تلاش دارد که همزمان با توسعه پروژه اتصالی و تجارتی خط آهن آقینه، از تأسیسات موجود آن به‌درستی نگهداری نماید تا شرایط استفاده دوامدار و مصون آن مساعد باشد.

آخرین خبرها و گزارش‌ها

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۱/۷ - ۱۳:۳۶
Background image

در برج حوت از طریق خط آهن (۳۵۸۷۳۹) متریک تُن انتقالات صورت گرفته است

از آغاز الی ختم برج حوت ۱۴۰۲ هـ.ش. از طریق خط آهن افغانستان (۳۵۸۷۳۹متریک تُن انتقالات صورت گرفته است.

در این میان از طریق خط آهن حیرتان (۲۹۵۰۳۳تُن، خط آهن آقینه (۲۵۶۹۹تُن و خط. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۶ - ۱۴:۱۸
Background image

هفته گذشته از طریق خط آهن (۸۷۴۴۵) متریک تُن انتقالات صورت گرفته است

در هفته گذشته از تاریخ (۲۴ حوت ۱۴۰۲ هـ.ش. الی ۲ حمل ۱۴۰۳هـ.ش.) از طریق خطوط آهن افغانستان (۸۷۴۴۵) متریک تُن انتقالات صورت گرفته است.

در این میان از طریق خط آهن حیرتان (۷۰۸۸۳) تُن، خط. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۱ - ۱۱:۳۱
Background image

در چارچوب نشست توانمندسازی اقتصادی در بلخ نشستی پیرامون توسعه خط آهن نیز برگزار شد

به تاریخ 28 ماه حوت، نشست مقامات عالی رتبه مشترک اقتصادی افغانستان و ازبکستان در بندر حیرتان ولایت بلخ برگزار شد.

در این نشست همه جانبه مسوولین و مقامات عالی رتبه افغانستان و ازبکستان. . .

BACK TO NEWS