پیام تبریکی شیخ القرآن و الحدیث مولوی هبه الله اخند زاده صاحب حفظه الله تعالی به مناسبت عید سعید فطر

Kalimullah Sah…
شنبه ۱۴۰۳/۱/۱۸ - ۱۲:۲۷
اختریز پیغام

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الحمد لله نحمده ونستعینه ونستغفره ونتوب إلیه ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سیئات أعمالنا من یهده الله فلا مضل له ومن یضلل فلا هادی له وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله. أما بعد:فقد قال الله تعالی: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى (۱۴) وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۱۵) سوره الأعلی

 

ترجمه: به تحقیق پیروز شده است (به مراد رسیده) کسی که پاک شده(با ایمان از معاصی) و نام رب خود را به یاد آورد (با تکبیر) سپس نماز خواند(که نشانۀ اسلام است). به حواله تفسیر کابلی برخی از اسلاف می گویند که در اینجا مراد از تزکیه، صدقه فطر و مراد از ذکر، تکبیرات عید و مراد از نماز، نماز عید است(یعنی در روز اول عید، صدقه فطر(سرسایه) داد، بعداً تکبیرات و نماز عید را ادا نمود.)

 

عن ابن عباس رضی اللّٰه تعالیٰ عنه قال: فی آخر رمضان أخرجوا صدقه صومکم فرض رسول اللّٰه ﷺ هذہ الصدقه صاعاً من تمر او شعیر او نصف صاع من قمح علی کل حرٍ او مملوکٍ ذکرٍ او أنثی، صغیرٍ او کبیرٍ. [رواه ابوداؤد]

 

ترجمه: روایت است که ابن عباس رضی الله عنه در روزهای اخیر ماه مبارک رمضان به مردم گفت: شما زکات روزه‌تان را بدهید (یعنی صدقه فطر را ادا نمایید) رسول الله صلی الله علیه وسلم این صدقه را بر هر مسلمان آزاد، غلام، کنیز، مرد، زن و کودکان از خرما و جو یک صاع و از گندم نیم صاع فرض (یعنی واجب) گردانیده است.

 

و عنه قال: فرض رسول الله صلى الله علیه وسلم زکاه الفطر طُهرهً للصائم من اللغو والرفث، وطعمهً للمساکین. [رواه ابوداؤد]

 

ترجمه: ابن عباس رضی الله عنه روایت می‌کند که رسول الله صلی الله علیه و سلم زکات فطر را به منظور پاک نمودن روزه‌دار از وبال سخنان بیهوده، معصیت آلود و شهوت‌آمیز در جریان روزه و نیز به منظور دست یافتن مساکین و فقراء به غذا و رفع نیازمندی‌های‌شان معین نموده است.

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ . [متفق علیه]

 

ترجمه: رسول الله صلی الله علیه و سلم فرموده است: هر کسى که از روی ایمان(درست پنداشتن شریعت و داشتن اعتقاد به فرضیت رمضان) بخاطر طلب ثواب (یعنی نه بگونه ریا بلکه خالصهً لله تعالی) روزه ماه مبارک رمضان را بگیرد، گناهان گذشته‌اش بخشیده می‌شوند.

 

به ملت مؤمن و مجاهد افغانستان و تمام مسلمانان جهان

 

السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته!

و بعد: عید سعید فطر را به همه تان تبریک می گویم، الله تعالی روزه، تراویح، سرسایه، دعاها و سایر عبادات بدنی و مالی تان را قبول فرماید.

برادران محترم!

 

نخست از همه باید شکر الله جل حلاله را بجا آوریم که نظام شرعی اسلامی را برای ما اعطا کرده است و تحت سایه این نظام مقدس زندگی می کنیم، به فضل الله در فضای امن روزه گرفتیم و امروز نیز نماز عید سعید فطر را ادا می کنیم و روزهای سرور و شادی آنرا هم در فضای امن سپری می نماییم.

 

الله تعالی می فرماید: لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ (آیه ۷ سوره ابراهیم).

ترجمه: … قسم است که اگر واقعاً سپاسگزارى کنید [ به نعمت ها و احسانات من] بدون شک نعمات را به شما افزون خواهم کرد و قسم است اگر ناسپاسى نمایید [ به نعمت ها و احسانات من] قطعاً عذاب من سخت‏ خواهد بود.

 

او الله تعالی فرمایی: قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ (۵۸)[سوره یونس]

ترجمه: بگو (ای محمد) به مؤمنان که به فضل(قرآن) و رحمت‏ (دین) الله شاد باشند (زیرا که) این(فضل و رحمت) بسیار بهتر است از آن همه مال که جمع کرده اند. شاید مؤمنان به این خوشحال شوند که موارد یاد شده که قرآن عظیم الشان، اسلام و سایر مقدسات است، بسیار بهتر و خیر می باشد. تفسیر کابلی

 

به هر نعمتی که شکر ادا گردد، الله تعالی آن نعمت را افزون می کند و اگر خدا ناخواسته ناشکری آن شود، الله تعالی هوشدار عذاب را می دهد که خطر بزرگ است، به همین سبب بالای برادران مسلمان خود تاکید می کنم که شکرانگی الله تعالی را فراموش نکنند و همواره بندگان شاکر الله تعالی باشند. نظام شرعی، امن، اخوت و اتحاد اعطا شده از سوی الله تعالی چیزهای بود که ما از چند دهه بدینسو از آن محروم شده بودیم. امروز که الله تعالی نعمت های متذکره را برای ما داده است، نخست باید شکرانه آنر ا ادا کنیم، در عقب آن محکم ایستاده شویم، آنرا حمایت نماییم، اصلاح سازیم و خیرخواهی آنرا بکنیم.

به ویژه علماء کرام مسئولیت دارند که تمام مردم و مسئولین امارت اسلامی را به بندگی الله متوجه سازند، اصلاح شان نمایند، مشوره نیک برای شان بدهند، به آنان توصیه کنند، خیرخواهی برای شان نمایند و همیشه به سوی عبادت دعوت شان کنند.

 

امامان مساجد مسئولیت دارند که عقاید، اعمال و اخلاق مقتدیان و فرزندان آنان را اصلاح و به تربیت آنها همه روزه متوجه باشند، به گونه دوامدار اصلاح شان نمایند و به خصوص از فتنه های معاصر حفاظت شان کنند.

تنفیذ شریعت اسلامی:

 

هدف مهم جهاد فی سبیل الله که یک رکن مقدس اسلام است اعلاء کلمه الله و تنفیذ شریعت اسلامی می باشد، امارت اسلامی نیز برای رسیدن به اهداف جهاد مقدس و حراست از قربانی های مجاهدین به این هدف اساسی اولویت میدهد و برای دستیابی آن تلاش های مختلفی را به کار انداخته است. تامین عدالت، حدود شرعی و تعزیرات شرعی را محاکم در مطابقت با اصول شریعت، به گونه یکسان اقامه می کند، جلو ظلم را می گیرد و از مظلوم دفاع می نماید.

 

برای جلوگیری از منکرات و اقامه معروفات، وزارت امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در مطابقت به اصول شرعی این وظیفه مقدس را به پیش می برد. علماء کرام و شوری های متنفذین یکجا با مسئولین برای تطبیق احکام شرعی، ارائه مشوره های نیک، حفظ وحدت میان علماء و تحکیم اعتماد میان امارت اسلامی و مردم به کار مشغول می باشند، مسئولین در راستای اطاعت از آنها مکلف شده اند، سلسله ایجاد این گونه شوری ها پس از ولایات به ولسوالی ها نیز گسترش می یابد و به تدریج شوری های علماء کرام و متنفذین، در تمام ولسوالی ها تاسیس خواهد شد.

دفاع از محاکم و قناعت به فیصله ها و پذیرفتن آن، عملی نمودن توصیه های مسئولین امر بالمعروف، نهی عن المنکر و همکاری در کارها با آنان و پذیرفتن شریعت به گونه انفرادی و اجتماعی، مسئولیت هر مسلمان است.

تعلیم و تربیه:

وزارت معارف برای آموزش های دینی و عصری در تمام ولایات و ولسوالی ها تشکیلات گسترده دارد و صدها مراکز دینی و علمی را فعال ساخته است، به منظور آموزش، تعلیم و کفالت بهتر تمام یتیمان، دارالایتام ها در هر ولایت و شماری از ولسوالی ها ایجاد شده اند که از سوی یک ریاست مستقل اداره می شود.

و مکلفیت هر برادر مسلمان است که فرزندان خویش را تربیت بهتر نماید، به آنان تعلیم دهد و برای شان فرصت تعلیمات دینی را فراهم سازد.

امنیت:

افغانستان چندین دهه ناامنی، نابسامانی و مشکلات را متقبل شده است، پس از خستگی ها، قربانی ها و تکالیف زیاد الله تعالی یک انعام بزرگ را برای آن ارزانی فرمود که در اینجا فضاء امنیت را حاکم گردانید، هم امنیت ظاهری آمد و هم امنیت باطنی تامین گردید. امنیت ظاهری این است که نفس ها، اموال و عزت مردم در امن می باشند، امن باطنی اینکه استقلال و آزادی آمد و این نعمت بزرگ الله تعالی است. اکنون شما از این دو گونه امنیت حفاظت می کنید و با مسئولین امنیتی هر نوع همکاری می نمایید و این را مسئولیت خویش بدانید، زیرا الله پاک مارا به آن مکلف نموده است که در نیکی با مردم همکاری کنیم و در بدی با کسی همکار نشویم. پس جلو مفسدین را بگیرید و شما در تامین امنیت مسئولیت دارید، اگر خون یک فرد به ناحق بریزد، تمام ما مسئول می باشیم، زیرا الله متعال هر مسلمان را به این مکلف کرده است که جلو بدی ها را بگیرد و اگر شما همکاری نکنید، مسئولین امنیتی خانه به خانه رفته نمی توانند، شما به امنیت شهر، خانه و کوچه تان توجه نموده و با آنان همکاری کامل نمایید.

اقتصاد:

یکی از مسئولیت های شرعی نظام و قیادت اسلامی توجه به اقتصاد رعیت می باشد و آن تلاشی است که به وسیله آن رعیت از احتیاج رهایی می یابد و با زور بازو خویش غذای خویش را فراهم می سازد. امارت اسلامی تا حد ممکن تلاش های خویش را در راستای ایجاد شرکت ها به خرج داده است و کارهای عام المنفعه را انجام میدهد تا زمینه نفقه و رزق مردم فراهم گردد.

 

این تلاش ها تا یک اندازه ای ادامه دارد و کارهای نیز در زمینه آغاز شده است. شما نیز آرام نه نشینید! کوشش کنید که به گونه انفرادی و اجتماعی زمینه را برای کارها فراهم سازید، در بین خود شرکت ها را ایجاد نمایید، فرصت را برای کشت و کار و ایجاد فابریکات فراهم سازید، با امارت اسلامی همکار شوید و اقتصاد مملکت تان را قوت و رشد دهید. امارت نیز توجه می کند که شرایط بهتر را در بخش های کشت و زراعت، مهار آب ها، ساخت فابریکه ها و پیشرفت صنعت برای شما فراهم کند. بالای الله توکل می کنیم، شما نیز تمام راه های جایز را که سبب پیدا کردن رزق حلال می شود، تعقیب نمایید، از معاملات ناجایز پرهیز کنید، مال حلال را کمایی نمایید، بر بیگانگان اتکا نکنید و نه هم به طمع دیگران باشید!

 

 

 

برخورد با همه جهت ها در چوکات شریعت:

 

امارت اسلامی افغانستان در چوکات خط مشی شرعی خویش، با هر کی روابط حسنه بر اساس احترام متقابل دارد و از هر جهتی نیز می خواهد که این نیت و ارادۀ نیک امارت اسلامی را به دیده شک نبیند. قول و تعهد ما تعهد است و از آنان نیز توقوع توجه به حریم، منافع و عزت افغانستان را داریم و می خواهیم که روابط نیک را با ما در پیش گیرند.

 

با تمام کشورهای منطقه در روشنایی دین مقدس اسلام در چوکات سیاست متوازن و اقتصاد محور به پیش میرویم، با همه مناسبات خوب سفارتی و اقتصادی می خواهیم. آنان نیز امنیت، ثبات و پیشرفت افغانستان را فرصت خوب بدانند، بیشتر از پیش روابط خوب را با ما گسترش دهند، با ما فضای اعتماد را ایجاد نمایند و پالیسی بر اساس روحیه همکاری را در پیش گیرند.

 

به وزارت امور خارجه امارت اسلامی وظیفه سپرده شده است که با تمام کشورها به ویژه جهان اسلام فضاء اطمینان بهتر را ایجاد نماید.

 

روابط امارت اسلامی با تمام جهان اسلام بر اساس برادری استوار است، تمام مسلمانان برادران ما هستند، با توجه به این اصل ما باورهای مشترک دینی و عقیدتی داریم، منافع مشترک داریم که باید بر مبنای آن دیدگاه مشترک داشته باشیم، در درد و غم همدیگر شریک بوده و به اندازه توان خویش با همدیگر کمک و همکاری نماییم.

 

اتخاذ چنین موقف تمام مشکلات مشترک ما را کاهش و حل کرده می تواند و امارت اسلامی خواهان ایجاد چنین فضاء می باشد.

فلسطین:

قضیه فلسطین، قضیه تمام امت اسلامی می باشد، ما یکبار دیگر تجاوز و اشغالگری اسرائیل بر غزه را شدیداً محکوم می کنیم، از تمام کشورهای اسلامی حتی جهان می خواهیم که هرچه زودتر دست ظلم اسرائیل را کوتاه بسازند تا در آنجا تجاوز پایان یابد، به ویژه امت اسلامی مسئولیت دارد که از داعیه فلسطینیان مظلوم حمایت کامل نماید و با یک صدا در محدودۀ امکانات خویش در کنار فلسطینی ها ایستاده شوند.

 

جای تاسف است که مدعیان حقوق بشر جهان، ظلم بر فلسطین را نظاره می کنند و تا اکنون هیچ جناح بین المللی گام عملی در راستای توقف این ظلم ها برنداشته و مسئولیت خویش را در قبال این اندوه بزرگ ادا نکرده است.

جلوگیری از مواد مخدر:

ممنوعیت کشت مواد مخدر در کشور بر اساس مکلفیت اسلامی و شرعی امارت اسلامی و تطبیق فرمان امارت اسلامی به گونه بهتر از سوی هموطنان در این خصوص دستآورد بسیار بزرگ می باشد، انجام این کار بزرگ، حمایت قاطع مردم از عزم و تصمیم امارت اسلامی را نشان میدهد و بیانگر این است که دیگر افغانستان از مواد مخدر پاک می گردد.

جمع آوری معتادین مواد مخدر در کابل و ولایات و سپردن آنان پس از معالجه به خانواده های شان یکی از مکلفیت های دیگر شرعی است که امارت اسلامی آنرا انجام داده و به غم و درد خانواده های یک بخش بزرگ ملت رسیدگی صورت گرفته است.

تمام مردم افغانستان به این مکلف اند که در تطبیق این فرمان با مجاهدین همکاری نمایند.

 

به تمام مسئولین و مجاهدین امارت اسلامی:

 

برای تمام شما توصیه های ذیل را می کنم تا همه بالای آن عمل کنید و هر مسئول آنرا با زیردستان خویش نیز شریک سازد تا برای مردم خود خدمت بهتر نماییم، با آنان برخورد نیک داشته باشیم و حقوق شرعی شانر ا بدهیم:

 

۱ – تمام مسئولین به کارهای خود بسیار متوجه باشند، حقوق بسیاری از مردم افغانستان با وزارت ها، ولایت ها، ریاست ها و اداره ها مرتبط است، پس اگر کدام مسئول غفلت می کند، با این کارش حقوق تعداد زیادی از مسلمانان ضایع می گردد و غفلت مسئولین در شریعت عذر نمی پنداشته نمی شود.

 

۲ – مسئولین باید در میان شان زندگی برادرانه داشته باشند، از اختلاف و خودخواهی اجتناب ورزند، با این کار ثمره جهاد که تحکیم نظام اسلامی است، حفظ می گردد. جهاد در برابر شوروی و کمونیزم پیروز گردید، شوروی شکست خورد، اما در میان مسئولین اتفاق نه؛ بلکه خودخواهی بود، به همین سبب ثمره جهاد بدست نیامد، نظام اسلامی برپا نشد و افغانستان به نابسامانی های زیادی مواجه گردید.

 

۳ – امنیت با سختگیری و زیاد بودن تلفات به میان نمی آید، بلکه امنیت در اثر تطبیق شریعت و عدالت برقرار می گردد و ناامنی زمانی می آید که در برابر شریعت مخالفت صورت گیرد، پس اصلاح خود ما ضرور است زیرا گناه هر مسئول و فرد تاثیر منفی بالای نظام دارد.

 

۴- از ظلم اجتناب ورزید، اگر بالای یک فردی ظلم صورت گیرد، نفرین آن تمام نظام را به لرزه می آورد؛ زیرا میان آه مظلوم و الله پاک پرده وجود ندارد.

 

۵- دشمنان ما در انتظار اند مانند مجاهدین که پس از پیروزی جهاد بر ضد کمونیزم میان شان اختلاف پیدا شد، میان مسئولین امارت اسلامی نیز اختلاف رونما گردد، مگر ما برای شان می گوییم که این آرمان تان ان شاء الله تعالی برآورده نمی شود. قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ إِنَّ الله عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ.

 

۶- مردم افغانستان بسیار رنج دیده اند، بسیار ظلم ها بالای شان شده است و قربانی های فراوان داده اند، این پیروزی در اثر قربانی های این مردم به میان آمده است، پس این مردم را بسیار قدر و خدمت شان را کنید و فریاد شان را بشنوید، اینکه دیروز در خانه های شان برای ما جای دادند و نان شان را با ما نصف می کردند و امروز آنان را فراموش کنیم این بی وفایی و جفا است که به شأن مجاهد کاملاً مناسب نیست.

 

۷ – هیچ کسی باید به ناحق آزار نبیند، اگر کسی زندانی می شود، باید از وی احوال گیری صورت گیرد که کسی از وی بیجا شکایت نکرده باشد و یا به جرم اندک تکلیف بیشتر برایش نرسد، پس احتیاط کنید که به گونه ناحق از شما آزار نبیند.

 

۸ – هیچگونه تفرقه و تبعیض در امارت اسلامی جای ندارد، فردی از جنوب در شمال مسئول است و از شمال در جنوب مسئول بوده و خدمت خواهد کرد.

 

۹ –امتیاز بر اساس تقوی، اهلیت و امانتداری خواهد بود، باید فکر قوم، زبان و سمت در میان مسئولین به میان نیاید و اگر نزد کسی این مرض باشد، همه به وی متوجه شوند و جلوش را بگیرند.

 

۱۰ – اگر کسی محتاج باشد و از آن خبر شوید،خود را به وی برسانید، این تفاوت را قایل نشوید که کی و کجا است.

 

۱۱ – این دوره میگذرد، ما و شما باید تلاش نماییم که برای نسل های آینده تاریخ خوب، لوایح خوب و اصول خوب بجا بگذاریم. توجه بیشتر به آخرت و رضای الله تعالی نماییم.

 

۱۲ – روزی دهنده و حفاظت کننده ما الله تعالی است، تمام قدرت های دنیا نه روزی شما را گرفته می توانند و نه آنرا قطع می توانند و نه هم زندگی شما را گرفته می توانند؛ به الله متعال توکل کنید و در راستای بدست آوردن رضای الله تعالی تلاش نمایید.

 

۱۳ – مردم را به احکام و اخلاق اسلامی ترغیب و تشویق کنید، به عوض جبر و اکراه از ملایمت و تشویق کار بگیرد، با زورگویی مردم از شما نفرت می کنند و با تشویق، با شما دوستی و اخلاص می نمایند.

 

۱۴ –کوشش کنید که عادات شرعی و معمولات دینی، تعلیم و تعلم دوره جهاد از شما ترک و فراموش نشود.

 

۱۵ – تعلق تان را با قرآنکریم نگهدارید، حد اقل روزانه یکبار برخی آز قرآنکریم را تلاوت کنید.

 

۱۶ – بخاطر وظایف بلند خرسند نشوید و اگر از وظیفه سبکدوش شدید، ناراحت نشوید، هدف اینکه به منصب قلب های تان را وابسته نسازید.

 

۱۷ – از چهره های بدنام دوره های گذشته عبرت بگیرید و از این گونه اعمال و اخلاق خود را نگهدارید، زیرا سبب بدنامی و بدگمانی می گردد، بناً با اخلاق سلف صالحین خود را آراسته سازید.

مساعدت با فقراء:

 

بالای افراد سرمایه دار و مالدار صدا میکنم که در این شب و روزهای مبارک عید، افغان های نادار و فقیر را فراموش نکنید، آنان برادران ما و شما هستند، همکاری و کمک به آنان وجیبه ما می باشد و همه تان در چوکات امکانات خویش با افراد بی بضاعت و فقیر کمک و مساعدت نمایید.

در اخیر یکبار دیگر عید سعید فطر را به همه تان تبریک می گویم، الله تعالی همه شما را از هرگونه آفات حفاظت نماید و الله پاک موفقیت را نصیب تان کند. و السلام

 

امیرالمؤمنین شیخ القرآن والحدیث مولوی هبه الله اخندزاده حفظه الله تعالی

 

۲۷ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هـ ق

 

۱۸/۱/۱۴۰۳هـ ش ــ ۲۰۲۴/۴/۶م

آخرین خبرها و گزارش‌ها

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹ - ۱۰:۱۸
Background image

رئیس خط آهن فاریاب با مسئولان محلی ارگان های مربوطه دیدار کرد

جلسه هماهنگی بین رئیس خط آهن فاریاب جناب آقای عبدالنصیر شیخ زاده و مسئولین محلی ارگان های مربوطه برگزار گردید.

جلسه مذکور به تاریخ ۶ ثور در بندر آقينه برگزار شد که در آن مسئولان محلی. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹ - ۱۰:۵
Background image

جلسه اداری اداره خط آهن افغانستان برگزار شد

نشست اداری نوبتی دو روزه اداره خط آهن افغانستان به سرپرستی الحاج ملا بخت الرحمن شرافت رئیس عمومی این اداره به پنجم و هشتم ثور برگزار شد.

در این جلسه که با آیات قرآن کریم آغاز شد، علاوه. . .

شنبه ۱۴۰۳/۲/۸ - ۱۶:۲۴
Background image

هفته گذشته از طریق خط آهن (۸۲۸۱۳) متريک تُن انتقالات صورت گرفته است

در هفته گذشته از تاریخ (۳۱ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش. الی ۶ ثور) از طریق خطوط آهن افغانستان (۸۲۸۱۳) متریک تُن انتقالات صورت گرفته است.

در این میان از طریق خط آهن حیرتان (۶۸۲۴۱) تُن، خط آهن آقینه (. . .

BACK TO NEWS